Automaattiautot navigoivat käyttäen karttana 3D-malli, #Diginäyt4

Tulevaisuuden kartta on kolmiulotteinen ja aineistoja siihen tuottavat ammattilaisten lisäksi autot ja tavalliset kansalaiset. Reittivalinnat tehdään 3D-todellisuudessa.

Google Mapsin Street View -katunäkymätoiminto ja HEREn karttasovellukset ovat arkipäiväistäneet reaalimaailmasta tehdyt kolmiulotteiset mallit. Esimerkiksi itse käyn usein katsomassa lomareissun hotelleja valitessani, miltä kulmat näyttävät. Sen kerran kun tsekkaus jäi tekemättä, 14-vuotiaat poikamme saivat tutustua hotellimme ympäristössä saksalaisen isomman sorttisen päärautatieaseman–Frankfurt Hauptbahnhof–lähialueiden värikkääseen todellisuuteen.
Robottiauto Hernesaaressa, 2016.

Mutta siis autot ja 3D-kartat. Tulevaisuudessa navigaattorit tarjoavat 3D-karttaa, jonka näkymissä voi käydä tutustumassa eri reittivaihtoehtoihin, teiden kuntoon, tietyömaiden määrään ja reitin varrelta löytyviin palveluihin. Tienvarsimainokset laajentavat reviiriään 3D-kartan tienäkymiin.

Tulossa ovat myös kuskittomat autot.

Onko edessämme tulevaisuus, jossa automaattiautot navigoivat 3D-malleja karttana käyttäen muun liikenteen seassa?

Kaikki tuottavat dataa

Robottiauton olemme jo nähneet.

Viime kesä Hernesaaressa ja sittemmin Otaniemessä körötellyt robottiauto ei kulkenut käyttäen karttana kolmiulotteista mallia ympäristöstään. Robottiauto ”nauhoitti” reittinsä koneaistimilla, ennen kuin se päästettiin yksin liikenteeseen.

Robottiauto, Pointcloud, digitalisaatio, 3D-mallit.

Professori Hannu Hyyppä Aalto-yliopistosta ja Pointcloud-hankkeesta toteaa, ettei 3D-mallin tuottaminen Suomen väyläympäristöistä sinänsä olisi valtavan suuri haaste.

– Maanmittauslaitoksella on jo melko tarkkaa 3D-dataa ympäristöstä, ja viranomaiset voisivat helposti kerätä dataa esimerkiksi väylien kuntotarkastusten yhteydessä, Hyyppä kertoo.

Väylädataa saadaan myös jo olemassa olevista kaupunkien virtuaalimalleista.

Eikä mene kauaa, ennen kuin kansalaiset älypuhelimillaan ja autot halpenevilla laserkeilaimilla voivat olla datan kerääjiä. Suurimmat autovalmistajat ovat puolestaan ilmoittaneet, että vuoteen 2020 mennessä uudet autot varustetaan laserkeilaimilla, jotka skannaavat auton ympäristöä.

Laserkeilaimella kohteesta saadaan pistepilvimalli, jonka avulla 3D-malli muodostetaan.

Jos alueelta olisi reaaliaikaisesti päivittyvä 3D-malli, robottiauton ei tarvitsisi nauhoittaa reittiään, vaan se saataisiin mallista.
Data auttaa autoa päätöksenteossa

Rakennetun ympäristön 3D-mallintamisessa käytetään pääasiassa pistepilviaineistoja. Googlen Street View Car on tehnyt tunnetuksi autolaserkeilauksen, Suomessa Laserkeilauksen huippuyksikkö testaa laitteitaan ja teknologioitaan omalla ROAMER-ajoneuvollaan.

Dataa saadaan valtavasti, jopa puoli miljoonaa pistettä sekunnissa.Tätä aineistoa ei käsitellä heti, joten aineiston laajuus ei haittaa. Tarkkuus on pääasia.

Aineiston käsittelyyn tarvitaan kuitenkin automatisoituja ratkaisuja päättelemään, onko pistepilvessä erottuva kohden kohde puu vai ihminen, autokaistan reuna- vai keskiviiva. Näitä teknologioita kehitetään Suomen Akatemian Pointcloud-hankkeessa.

Autojen laserkeilaimet keräävät vähemmän dataa, sillä auton tietokoneen tulee voida tehdä datan pohjalta päätös saman tien; esimerkiksi pysähtyäkö vai ei.

Maailmanlaajuisesti 3D-teknologiamarkkinoiden liikevaihto oli noin 100 miljardia euroa vuonna 2013. Liikevaihdon odotetaan kohoavan 500 miljardiin vuonna 2020.

Suomesta löytyy alan huippututkimusta, kaupallistamista tehdään, odotan mielenkiinnolla tulevaa.

#digitalisaatio #robottiauto
Kuvat (c) Sari Putkonen

Tietoa kirjoittajasta

Sari

Viestinnän ammattilainen. #viestintä, #digitalisaatio #paikkatieto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *