Mitähän Finlaysonin omistajat laittoivat viestintästrategiaansa?

”Mitä eroa on viestintästrategialla ja viestintäsuunnitelmalla? Ja tarvitseeko mun edes tietää sitä?”

Hyvä kysymys.

Minun vastaukseni on, että jaottelu strategiaan ja suunnitelmaan auttaa jäsentämään tekemistä. Ja jos jäsennät tekemisesi, pääset usein helpommalla ja parempaan lopputulokseen kuin pelkkää intuitiota seuraamalla.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty, sanoo vanha kansa.

Itse sanoisin, että hyvin suunniteltu ja ajateltu tuo matkan varrella ajansäästöä ja napakamman lopputuloksen.

Strategia

Viestintästrategia on lyhyesti sanottuna käytännön toimenpiteitä laajempi visio siitä, mitä tämän yrityksen viestinnässä tapahtuu.

Esimerkiksi näitä asioita voidaan pohtia strategiatyössä:
– Oman brändikuvan kirkastaminen. Tarvetta uusiutua?
– Yhteiskunnallisen- ja markkinatilanteen analysointi. Miten vaikuttavat meihin?
– Omat arvomme ja toimintaperiaatteemme.
– Mitä teemoja markkinointiviestinnässä nostetaan esiin?
– Mitä niillä tavoitellaan?
– Kohderyhmät; sisäiset ja ulkoiset.
– Viestinnän keinot?
– Vastuuhenkilöt.
– Resurssit.

Suunnitelma
Viestintäsuunnitelma on sananmukaisesti suunnitelma, jonka mukaan strategiaa toteutetaan.
– Millä toimilla viestimme brändikuvastamme? Tuotteistamme?
– Kohderyhmäselvitykset; miten kukin kohderyhmä tavoitetaan?
– Välineet ja viestit.
– Ajoitus.

Miltä yllä mainitut vinkit vaikuttavat?

– Itsestäänselvyyksiltä? Tuohon ansaan ei kannata langeta, niin usein on nähty epäonnistumisia viestinnässä.
– Teoreettisilta? Käytä siis meitä ammattilaisia sparrausapuna.

Vinkki
Mieti hetki yllä esitettyä strategia-suunnitelma-jaottelua ja esitettyjä apukysymyksiä Finlayson mielessä pitäen.

Mitähän Finlaysonin uudet omistajat Jukka Kurttila, Petri Pesonen ja Risto Voutilainen ovat mahtaneet kirjata suunnitelmaansa ja strategiaansa, kun ryhtyivät kohentamaan Finlaysonin tulosta ja lisäämään radikaalisti sen näkyvyyttä vuonna 2014?

Siellä on aidosti keskusteltu ja annettu selväsanaisia vastauksia.

Ja kruununa onnistuneelle strategialle ja suunnitelmalle niiden mukaan on myös toimittu johdonmukaisesti. Ihailtavasti.
info at skrivaus.fi

Kuva (c) Sari Putkonen, kuvassa Ai Weiwein Grapes, 2011

Tietoa kirjoittajasta

Sari

Viestinnän ammattilainen. #viestintä, #digitalisaatio #paikkatieto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *