Vinkki yrityksen markkinointiviestintää suunnittelevalle – #taustatyöt

Tänään blogaan vain lyhyesti ja teemojakin on tasan yksi: mikä on yrityksenne idea? Missio?

Koska tykkään suurista esimerkeistä, vedän tähän Steve Jobsin havainnollistamaan, mistä yrityksen idean määrittelyssä on kyse.

Jobsin ajatuksissa Apple ei varmasti ollut vain tietokoneyritys. Jobsin visio Applesta oli paljon suurempi ja ulottui kauas kulloisenkin tilanteen taa.

A very smart friend of mine once said that the whole difference between Bill Gates and Steve Jobs, and thus between Microsoft and PCs and Apple, was simply that Bill Gates thought everyone wanted to be a programmer, at least a little bit, and Steve Jobs said, oh, no, they don’t. Frederick E. Allen (FORBES)

Kun idea on selvillä, saa uuden näkökulman omaan tekemiseen: tietokone koodari-insinöörille vai jokakotiin työpöydälle?

Toisin sanoen tämän hetken tuote ja yrityksen idea eivät ole yksi ja sama asia.

Markkinointiviestintä tarvitsee rakennusmateriaalia

Yrityksen idea ja missio antavat suuntaviivat markkinointiviestinnälle. Kun tietää olevansa kiinalaisessa baletissa, rakentaa eri taktiikat kuin suomalaisessa pesäpallossa.

Tilanne usein:

Yritys keskittää kaikki voimavaransa tuotteen kehittämiseen.  Markkinointiviestintä hoidetaan muiden töiden ohessa. Ajatellaan että suunnitelma saattaa riittää, ei siis resurssoida toteutukseen.

Myös tällaista esiintyy:

Johdolla ei ole aikaa markkinointiviestinnälle. Kiire vaiko usko, että asian voi kokonaan ulkoistaa? Näinhän ei ole, markkinointiviestinnän ja johdon työt tukevat ja tarvitsevat toisiaan.

Seuraus:

Yrityksessä ei ole käytetty aikaa markkinointiviestinnän taustatöihin, kuten yrityksen idean tai pelikentän määrittelyyn: Ei olla pohdittu, mihin ala on menossa. Ei olla jumpattu sen kanssa, mihin laajempaan trendiin oma tuote kuuluu ja mihin tämä trendi kuljettaa alaa. Ei olla selvitetty, mitä kaikkea oman yrtyksen kannalta kiinnostavaa maailmassa tapahtuu nyt.

Ei nähdä mahdollisuuksia, mielessä on se yksi juttu, mihin vuosi tai kaksi sitten lähdettiin etsimään ratkaisua..

Paremmalla suunnittelulla ja strategialla parempiin lopputuloksiin.

Kuva (c) Sari Putkonen
#taustatyöt, #viestintästrategia, #viestintäsuunnitelma, #viestintä

Tietoa kirjoittajasta

Sari

Viestinnän ammattilainen. #viestintä, #digitalisaatio #paikkatieto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *