Miten sinä valmistaudut asiakastapaamiseen?

Minun missioni:

Ensimmäiseksi haluan ymmärtää oman asiakkaani – siis sinun – tarpeesi. Sen jälkeen haluan ottaa selvää sinun asiakkaasi tarpeista, jolloin viestintä voidaan kohdentaa ja sillä voidaan saada tulosta aikaiseksi.

Jotta voin toimia missioni mukaan, panostan taustatöihin. Tässä kolme vinkkiä viestijälle, tee ainakin nämä kotiläksyt:

Määrätietoisesti tulevaisuuteen.

1. Tutustu asiakkaaseen

Viestinnästä sanotaan, että se ei voi onnistua. Vastaanottaja ja lähettäjä tulkitsevat samoja sanoja eri tavoin. Viesti voi jäädä matkalle, se voi muuttua matkalla ja aina silloin tällöin joku sitä tarkoitushakuisestikin muuttaa matkalla.

Markkinointiviestintäkään ei ehkä voi onnistua 100-prosenttisesti siinä hengessä, että molemmat osapuolet käsittävät asian täsmälleen samoin. Se voi kyllä onnistua siinä hengessä, että asiakas kiinnostuu sinusta ja tarjoamastasi tuotteesta ja palvelusta ja näkee sen tuomat hyödyt.

Mutta se vaatii taustatyötä.

Onnistuneen viestinnän ja markkinoinnin taustalla on kohderyhmän tunteminen. Ennen kuin tarjoat, ota selvää: Mikä on potentiaalisen asiakkaan bisnes? Miten voit tehostaa hänen bisnestän, työntekoa ja tuottavuutta? Miten palvelusi tai tuotteesi sopii yhteen hänen jo käyttämien järjestelmien kanssa? Mitä se mahdollistaa hänelle tulevaisuudessa?

Hyvän taustatyön pohjalta asiakkaalle voidaan tarjota sitä palvelua, mitä hän tarvitsee – vakkei itse sitä ehkä vielä tiedäkään.

2. Perehdy asiakkasi nykyiseen materiaaliin

Tietenkin perehdyt asiakkaan verkkosivuihin ja muuhun olemassa olevaan viestintämateriaaliin. Pistä mieleen hyvät puolet ja mahdolliset parannuskohteet.

3. Kuuntele asiakasta

Mieli avoinna kohti uutta!

Ole korvat höröllä ja skarpilla otteella. Jos asiakkaasi päätyö on jotain ihan muuta kuin markkinointi tai viestintä, hän ei välttämättä tiedä, mitä pyytää sinulta ja mitä hän tarvitsee. Ole proaktiivinen ja tarjoa.

Tunnustetaanpa tässä myös, että joskus luulin, että menen asiakkaan luo ja hän tilaa minulta työn. Ei! Se ei todellakaan aina ole näin. Sinun pitää pikapikaa hahmottaa asiakkaan tilanne ja lähteä hahmottamaan viestinnällisiä ratkaisuja.

Siis kuuntele ja kerää infoa. Tartu kiinni ja ehdota. Sovi jatkotapaamisesta, jossa esittelet tarkemman suunnitelman. Havainnollista markkinointiviestinnän hyötyjä asiakkaalle.

Sinä olet osaaja, joka näyttä tietä.

#viestintä
Kuvat (c) Sari Putkonen

Leave a comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *