The Filter Bubble – tyhmentääkö Google?

Kysymys digitalistille: tyhmentävätkö Google ja Amazon ja Zalando ja muutamat muut globaalit toimijat kansalaisia ympäri maailman?

Kävin jokin aika sitten kaupungistumisen ja digitalisaation eri puolia esittelevässä seminaarissa. Tilaisuuden pääpuhujana oli PhD Richard Cuthbertson (Research Director of the Oxford Institute of Retail Management at the Saïd Business School). Hänen puheestaan mielen laitamille jäi kummittelemaan käsite The Filter Bubble.

Oliko kaikki ennen paremmin?

The Filter Bubble ei ole ihan sama kuin haukkumasanaksi muuttunut punavihreä kupla, mutta sinne päin. Että eletään kuplassa, jonne itselle entuudestaan vieraat asiat, aatteet, kirjoitukset, harrastukset, kirjat, ruoka- ja muotivinkit jne. jne. löytävät huonosti tiensä, koska ne suodatetaan pois.

Kuka suodattaa dataa?

The Filter Bubble -käsite viittaa digitaalisten palveluiden algoritmeihin, jotka keräävät dataa kaikesta mitä teemme (vai uskotteko etteivät kerää?). Kerätyn datan perusteella Google tarjoaa minulle minun suosikkilinkit, Zalando suosikkivaatteet ja Amazon suosikkikirjat – tai minun suosikkiasioikseni luulemia asioita.

Ne eivät tarjoa asioita, joihin en ole aiemmin osoittanut kiinnostusta.

Näenkö siis maailman niin kuin nämä globaalit toimijat sen minulle ovat suodattaneet? Karkaako mahdollisuus rakentavaan keskusteluun, kun minulle ei näytetä eri tavoin ajattelevan maailmaa?

Mitä ajatuksia herättää? Onko niin, että ihan vanhanaikaisesti valistuksen hengessä ainoa lääke kuplaantumista vastaan on oma monipuolinen tiedon etsintä? Nostan tässä asiaa esille, sillä tietoisuus omasta kuplasta auttaa sen puhkaisussa.

Amerikan malliin

Asia nousi taas mieleeni, kun luin pari päivää sitten Laura Saarikosken ja Saska Saarikosken artikkelin ”Näin Yhdysvaltojen kahtiajako näkyy mediassa” Helsingin Sanomista.

Jutussa kerrotaan yhden viikon ajalta, mitä CNN ja FOX NEWS uutisoivat. Selväksi tuli, että kanavavalinnan mukaan katsoja näki eri uutiset ja että asiat esitettiin eri kanavilla hyvinkin erilaisista näkökulmista. Toisen kanavan rummuttama aihe ei noussut toisella kanavalla uutiseksi.

Amerikassa tämä kahtiajako on siis tainnut olla olemassa jo analogisena aikana, joten kuplaantuminen ei koske vain digitaalista maailmaa. Ja tv-uutisten suhteen kansalainen on itse se, joka valitsee kanavansa – ei Google tms. Vai?

Onko siis niin, että itse asiassa ilmiö on ollut olemassa ennen digitaalisia globaaleja toimijoita? Mutta ilmiö on laajentunut uusille elämänalueille – vai?

 

Kuvat (c) Sari Putkonen

Tietoa kirjoittajasta

Sari

Viestinnän ammattilainen. #viestintä, #digitalisaatio #paikkatieto

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *